Ta ett ordinärt svenskt dansband - Kjell-Ewerts eller vad det nu kan heta - och
försök bestämma värdet av dess musik. Eller ta ett snabbvin gjort på slaskdruvor
från en fransk vingård på dekis och sätt ett betyg på smak- och luktupplevelsen.
Jämför sedan dansbandet med Mozart och snabbvinet med en ädel bourgogne.
Antagligen kommer du som läser det här att ranka Mozart betydligt högre än
Kjell-Ewerts. Och antagligen kommer du att skämmas om du i ett blindtest inte
identifierar vilket vin som är slask och vilket som är värt en stor slant. Det
handlar om kvalitet - en egenskap lika osynlig som ett förkylningsvirus.
Begreppet "kvalitet" har kanske redan fått dig att associera till Stig Larsson,
som bland annat i sin senaste dikt- och tankebok "Helhjärtad tanke" mer än någon
annan kulturaktiv svensk argumenterat för en hårdför restauration
kvalitetsbegreppet. Han har konstruerat en testfråga som i hans ögon bevisar att
han är på rätt spår. Han har ställt den till taxichaufförer, servitriser,
kompisar osv. Och ingen har, enligt Stig, slingrat sig ur frågans grepp.
Frågan lyder (ungefär; jag skriver ur minnet): "Har du någon gång befunnit dig i
samma rum som någon som inom ett visst område har kunskaper och omdöme du
respekterar - och ändå i en diskussion upptäckt att du varit oense om kvaliteten
på något inom detta område?" Exempel: Har du talat om vin med Eric Videgård och
vid närmare eftertanke hävdat att han har fel om den och den flaskan? Eller har
du talat om dikt med Stig Larsson och vid närmare eftertanke hävdat att han har
fel om den och den poeten? (Och här kan du, käre läsare, fylla på med egna
exempel.)
Han har mött mycket mothugg. Han provocerar, säger somliga. Han har
storhetsvansinne, säger andra. Följande motargument är vanligt: alla människor
är insnärjda i en historisk kontext, med allt vad det innebär av språkliga och
konstnärliga referenssystem - och att det som upplevs som objektiv kvalitet i
själva verket måste vara en subjektiv upplevelse av ett tidsbundet möte mellan
verk/vin/köttbullar och människa.
Men på Stigs testfråga måste jag inför mig själv svara: nej. För åtminstone
efter viss argumentation från den respekterade auktoriteten har jag kommit att,
undantagslöst, på det stora hela dela hans/hennes uppfattning. (Ibland har jag
själv varit den auktoritet som fått omgivningen att hålla med mig.) Sedan många
år tillbaka har jag vänt mig till intelligentare och mer bildade personer än jag
själv för att komma så nära som möjligt ett idealt "facit", där man i den bästa
av världar skulle kunna avläsa i svart på vitt att Mozart och bourgognen
faktiskt är bättre.
Vilket är då facit? Ja, tyvärr är det inte lika hårdkokt som matematikbokens.
Utan snarare en estetisk konsensus etablerad av dem som vet och kan. Sedan är
det en annan sak att det kräver sin man att separera dem som vet och kan från
dem som inte gör det. Man kan inte utan vidare tala om gruppen "musikkritiker"
eller "vinkännare". En del av dem är ju innerst inne i total avsaknad av
estetisk sensibilitet, men har pga utbildning, karriärism och brist på
konkurrens erövrat en position i offentligheten utifrån vilken de kan föra fram
sina estetiska omdömen.
Stig Larssons anspråk på att vara en som vet och kan är stora. Han anser sig ha
ett absolut estetisk gehör och tror dessutom på Gud. Med Gud i systemet finns en
högsta, absolut instans. Och Stig är hans profet. Själv tror jag inte på Gud.
Men, återigen: jag vet att jag har absolut rätt i vissa estetiska diskussioner (och
som nämnts ibland lika absolut fel). Känslan att det i estetiska fågor finns
rätt och fel är så stark och självklar i mig, att det vore ett svek att hemfalla
till solipsistiska axelryckningar; jag är övertygad om att ingen innerst inne
kan förneka kraften i en sådan absolut övertygelse.
Ändå avvisar de allra flesta det objektiva kvalitetsbegreppet. Ett exempel på
tidstypisk relativism hämtar jag från Nöjesguiden (augusti 1999). Filmen "Out of
Sight" blev sågad av tidningens kritiker Josefine Adolfsson. En läsare skickade
då ett upprört brev till insändarsidan för att ta filmen i försvar, med
huvudargumentet att en enig kritikerkår i USA hyllat filmen. Ur Adolfssons svar
har jag saxat följande:
"Jo, smaken är delad, men är det inte det som gör att livet åtminstone blir lite
roligare att leva /.../ varje persons smak påverkas av människans personliga
tentakler, magkänningar och, framför allt, hans eller hennes referensramar /.../
Jag tror och hoppas att den 'goda smaken' är på väg att dumpas till förmån för
den personliga".
Tidstypisk relativism? Ja, Adolfsson är sannerligen inte ensam. Med risk för att
blanda ihop namn ska jag inte säga vilka nöjesrecensenter på kvällstidningar som
i krönikor varit inne på samma linje. Men de är många. En annan är DN:s
teaterkritiker Ingegärd Waaranperä som satt i "Svart eller vitt" i våras och
konfronterades med skådespelare i en föreställning hon sågat. Och hon sa - inte
helt ordagrant, men nästan – att hon hoppades att det fanns andra kritiker som å
sin sida hyllade föreställningen. Så att, typ, olika åsikter fick komma fram.
Här har vi alltså en mängd kritiker - Adolfsson, Waaranperä och en massa andra -
som vägrar ta strid för sina egna omdömen. Vita flaggan upp. Säger de "dåligt"
hoppas de att någon annan säger "bra". Säger de ”tråkigt" vill de att någon
annan säger "roligt". (Men vill de det omvända, att en föreställning de gillar
ska sågas av andra? Bra fråga.)
Vi tar en av Adolfsson-meningarna i repris:"Jag tror och hoppas att den 'goda
smaken' är på väg att dumpas till förmån för den personliga". Kritik som
personligt tyckande, således. En konstnär eller ensemble har slitit själen ur
maggropen och öppnat ådrorna för att hälla sitt blod över publiken - och deras
arbete tas på samma allvar som när man väljer solnedgång över Capri ur ett
vykortsställ. Jämför med en ingenjör som låter bygga en bro. Ingen skulle drömma
om att bedöma arbetet utefter personlig smak. Budget, materialhållfasthet,
underhållsbehov, vägbredd, integrationen i landskapet. Allt spelar roll, allt är
viktigt, alla val går att kalla bra eller dåliga; vissa katastrofala.
Den ryggradslösa relativismen hos en stor grupp kritiker är extra underlig i ett,
ska vi kalla det senmodernt kunskapssamhälle. Okay, den bildade borgerligheten i
snäv mening har trängts tillbaka. Men störtfloden av livsstilsmagasin om mat,
mode, vin, populärkultur mm som översvämmar en kulturellt nervös medelklass
visar att den goda smaken som statusmarkör har stor betydelse. Pengar och börd
har relativt sett mindre betydelse i ett materiellt rikt samhälle som tror på
utbildning åt alla och hyllar demokratiska ideal.
De subgrupper som mest ostentativt envisas med att markera status genom
gammeldags materiella och hårdblänkande attribut som lyxbilar och guldkedjor -
och som ger fan i mer subtila estetiska val och urbant medelklassig god smak -
är mycket riktigt hip-hoppare och idrottsmän från u-länder eller u-landiserade
getton runt rika storstäder i väst. Där ju demokratiska ideal, god utbildning
och materiellt överflöd inte är lika självklart.
Om nu alla värdeomdömen flyter - hur ska då medelklassens hunger efter att tycka
rätt förklaras? Trots de ideliga försäkringarna om att smaken är som baken tror
jag ändå, fullt och fast, att de relativister jag lyft fram skulle ha svårt att
fördra en partner eller vän som drack fel vin, skrattade åt fel film och njöt av
fel musik. Och då blir invändningarna mot Stig Larsson om att han är nedsänkt i
en historisk kontext rätt ointressanta. Här och nu är ju faktiskt den
föreställningen bättre än den, det vinet bättre än det. Om kritikerna inte i
nuet förmår vaska fram de framtida klassikerna, borde de i alla fall kunna peka
ut det som i en given historisk kontext är bra gjort.
Men varför avsvär sig så många av dem all upptänklig auktoritet? Vad är det för
hund, eller kanske hel kennel, som ligger begraven? Jag ska här bara antyda
några förslag. Jag har tidigare nämnt "demokratiska ideal". Tror man på
människors lika värde ligger en analogi nära till hands: att människors åsikter
har lika värde. Men det är naturligtvis en felaktig analogi. Sättet vi behandlar
barn på är ett av många bevis på att människovärde och åsiktsvärde inte har
samma status av okränkbarhet. Tvåhundra år av mänsklig utveckling i västvärlden
har varit ett framgångsrikt uppror mot auktoriteter: adeln, kungen, kyrkan,
vidskepelse. Inte minst kulturhistorien har gång efter annan visat att dagens
auktoritet är morgondagens stofil. Shakespeare var inte alls vidare stor för
tvåhundra år sedan, för att ta ett exempel. Och Strindberg har här på hemmaplan
sparkat stjärt med konkurrenter som för hundra år sedan hamnade i akademier och
fick priserna.
En tolkning av relativisternas uppgivet (eller fegt) hissade vita flagga är
därför att de slänger ut den välförtjänta auktoritetens barn med det auktoritära
åsiktsförtryckets badvatten.
En annan, något konspirationsteoretisk, förklaringsmodell är att idén om
objektiv kvalitet är så otvetydigt sann och förpliktigande att medelmåttorna
måste avvisa den för att bevara sin status. För om det nu finns någonting som
liknar objektiv kvalitet, då tar ju kritikerna en risk varje gång de gör en
estetisk bedömning. Fanns det då instanser som kunde ställa dem till svars för
dålig smak, skulle de snabbt förskingra sitt förtroendekapital om de inte höll
måttet. Men utan domstol inga dömda. Därför räcker det med att behärska en viss
lingo och att besitta en viss beläsenhet för att försvara sin position som
kritiker. Man sitter säker. En estetiskt sensibel förortsanalfabet kan då inte
slå en på fingrarna. Och man slipper konfronteras med sin egen medelmåttighet.
En slutfundering kommer här, kort - eftersom den här texten rent objektivt redan
är mycket lång!
Det relativistiskt motiverade, eller som man kan misstänka fegt hycklande,
avfärdandet av kvalitetsbegreppet öppnar ett moraliskt svart hål. För om man
inte står upp för sina värdeomdömen bara för att de inte kan bevisas – hur ska
man då kunna stå upp för sina värderingar? Hur böjlig är den etiska ryggraden
hos den estetiske relativisten? Konkret: Är det "personlig smak" som ska avgöra
om handikappade ska få leva på rimliga villkor? Judar? Sexuella minoriteter? Jag
gillar jiddishflator, men vadå, visst är det okay om du vill gasa ihjäl dem.
Allt flyter. "Jo, smaken är delad, men är det inte det som gör att livet
åtminstone blir lite roligare att leva" (Adolfsson igen). Att alla har samma
människovärde står ju inte heller i något facit.